Кратката ни, петдневна ваканция в Гърция, беше наситена с впечатления. От плажовете се опитахме да видим колкото се може повече от Аспровалта (Северна Гърция), до Сани (ръкав Касандра на Халкидики). Видяхме красиви места като езерото Волти и старият град Арнеа. Ситония ни се превърна в любимия ръкав за плаж на Халкидики. Морето в Северна Гърция от Аспровалта до Стратони също ни предложи любопитни преживявания.

Аспровалта (Asprovalta, Ασπροβάλτα)

Намира се на северозападния бряг на Орфанския залив, на около 80 км от Солун. Името означава „Бяла Долина“.

Градът е по-голям, от колкото изглеждат Врасна и Ставрос и все пак е с леко провинциално излъчване. Въпреки славата си на красиво място за плаж, не се превърна в нашия фаворит тази ваканция (за разлика от плажовете в Ситония).

Пристигнахме преди обед и първо пихме кафе и закусвахме с богаца в сладкарница на един централен булевард, който пресича града. В цяла Гърция приготвянето на тестени изделия е някакво изкуство – от хляба, през баниците (богаца) до сиропираните сладкиши. Около тези места мирише на сладко и вкусно. Можете да си вземете за вкъщи или да хапвате там, като обикновено сервират хубаво кафе.

Пекарна в Аспровалта. Подобни места има из цяла Гърция. Обикновено са семеен бизнес и предлагат вкусен хляб, богаца и много сладкиши.

След кафето се отправихме към плажа.

Аспровалта има широка и много дълга ивица. Зад нея са заведенията, отделени с парк с фонтани, алеи и площадчета. В повечето от тях видяхме да се предлагат основно гирос и пица със съвсем нормални цени навсякъде.

Усещането за простор е приятно, няма сгради забити в плажа. За разлика от Врасна, първите постройки започват едва през парка и са предимно заведения и кафета в ниски сгради (няма големи хотели). На плажа те не се виждат през дърветата.

Плажът във Врасна

Като на повечето гръцки плажове, които видяхме, в Аспровалта се редуват равни сектори от чадъри и шезлонги със свободни зони. Тук тези отсечки са по около 50 метра широки. Напитките под чадърите са евтини – 5 евро за 2 фрапета и вода.

Харесахме си кафе и вместо на мрежестите шезлонги на пясъка се разположихме на легла от палети (с чисти възглавници ХА). Поръчахме си напитки и потънахме в плажно настроение с DJ – една мацка, с която имаме сходни вкусове. Наоколо – много млади хора, всякакви туристи и може би понеже беше събота – и доста гърци (играят табла, разбира се!).

Заведение с DJ и удобни легла, където се излежавахме на плажа в Аспровалта

Пясъкът в Аспровалта е ситен, смесен с камъчета. Има малка ивица дребни камъни преди водата. Морето става постепенно дълбоко след втория метър и не е така синьо, както при плажовете на ръкавите – в Ситония или Касандра. След обед вътре се появи някаква съмнителна пяна.

Плажа във Врасна
Плажа във Врасна. Морето е с по-тъмен цвят и по-бързо става дълбоко, но е красиво.

Като цяло не ни беше така добре, както на Платаници на Халкидики, където бяхме ходили предния ден. Може би, заради големия контраст – не ни хареса.

Врасна (Vrasna, Βρασνά)

Намира се на около километър на юг от Аспровалта и плажовете им са почти слети. Там отидохме първия ден, защото беше сравнително близо от езерото Волти, където бяхме отседнали. За нас 35 км с кола са нищо.

Във Врасна плажът е по-тесен от този в Аспровалта и продължава с алея с магазини и заведения, разположени по партерните етажи на вилите. Вторите етажи често се дават под наем, но не бих наела, защото изглежда шумно и малко вехто. Напомняше ми на Китен през цялото време.

Вилите на по-вътрешните улички във Врасна ни се сториха по-приятни, с по 2-3 етажа, кокетни тераси и миниатюрни дворчета. Уличките са тесни, но няма проблем с паркирането. Спираш, където намериш място.

В близост до плажа има алея със заведения и магазини. Всичко е един голям пазар на бански, дрехи, хавлии… Магазините и заведенията наоколо са с цените от България. Има гирос и сувлаки навсякъде за по 2-2.5 евро. Подобни бяха цените и в Аспровалта.

Заведение на плажа в Врасна

Туристите са основно от Полша. Поне това чувахме на плажа и повечето надписи бяха такива.
Плажът беше с едър пясък, около 30 метра широк. Морето ставаше бързо дълбоко и не е прозрачно синьо.

Като цяло Врасна не ми хареса особено. Беше един голям панаир.

Ставрос (Stavros, Σταυρός)

Градче с малко над 3600 жители. В превод името му означава „кръст“.

Ставрос има дълга плажна ивица и тази част, която е в посока Халкидики, изглежда по-спокойна и приятна, макар и да е по-тясна от тази, която е по-близка към Врасна и Аспровалта. Но пък точно зад нея минава шосето. Така че не знам кое е за предпочитане – това или алеята с магазините и заведенията, като е в северния край на плажа.

Като цяло Ставрос много ми приличаше на Врасна и Аспровалта като атмосфера. Зад плажа минава алея, а после следват ниски вили с магазини и заведения на партерните етажи. Ивицата е дълга, на много места около 50 метра широка (в северната част на плажа в посока Аспровалта). Ситен пясък. Няма хотели или други високи сгради зад плажа. Отново свободните зони се редуват с чадъри, където се сервират напитки.

Във вътрешността си Ставрос е типичен курорт. Много заведения, парк с атракционни – въртележки и пързалки, дискотека, магазини за дрехи и бански, и супермаркети. Шумно и пъстро. Не очаквайте романтични улички или бяло-сини къщички.

Цаца, или Gavros - както се нарича в Гърция. Беше хрупкава и вкусна в таверна на плажа в Ставрос
Цаца, или Gavros – както се нарича в Гърция. Беше хрупкава и вкусна в таверна на плажа в Ставрос

Една вечер хапнахме тук в непретенциозно заведение точно на плажа. Това и е хубавото на Гърция – където и да седнеш все ще е свежо. Ядохме пържена цаца, малки скумрии на скара, добре подправена гръцка салата, хрупкави пържени тиквички, отново сервирани със дзадзики. И всичко беше вкусно, гарнирано с шума на вълните от морето, и за под 25 евро.

Олимпиада (Olympiada, Ολυμπιάδα)

Градчето се води част от община Халкидики, но все пак морето не ни изглеждаше привлекателно както това по ръкавите. Имаше тесен плаж с едър пясък и големи камъни на влизане в морето. До плажа има няколко заведения и приятни, ниски къщи за наемане. Видяхме още няколко малки кръчми навътре, но като цяло изглежда кротко, запуснато и с доста по-малко посетители от Аспровалта или Ставрос.

Плажът на Олимпиада

Както и други места в района – по-скоро е курорт с леко запуснат вид, отколкото красиво, романтично място. И все пак има чар, особено на алеята покрай плажа със ресторантчета в бяло и вили с гледка към морето.

На един километър от тук се намират останките на древен град Стагира (Stagira, Στάγειρα), родното място на Аристотел, както твърдят.

Стратони (Stratoni, Στρατώνι)

Попаднахме в това селце на 14 км от първия ръкав (на североизточния бряг на Халкидики), една вечер в стремежа ни да обиколим повече места. То дори няма претенции за курорт. И все пак с напредването на вечерта видяхме доста туристи.

Има плаж с кафеникав глинен пясък. Най-лошият, който сме виждали, но много широк и дълъг, като в единия край се виждаха и чадъри. Няколко каравани бяха паркирали, там където ние влязохме. В най-далечния край се виждаше и завод за нещо.

Завод на плажа в Стратони

По-късно разбрахме, че в района на селцето се развива минна дейност още от древността. До днес това продължава да е основното препитание за жителите. Тук са открити ценни археологически находки от римската епоха – гробница от 1 век пр. хр с две статуи – на мъж и на жена, известна като „Госпожа от Стратони“. Могат да се видят в музея в град Полигирос (Πολύγυρος).

Бяхме със смесени чувства от замрялото селце и червения плаж, но бях гладна, така че тръгнахме да си харесаме заведение. За наша изненада имаше поне четири. Избрахме То апагкио, защото много ни миришеше на хубаво и се оказа, че точно пекат кокореци. Щяха да са готови след час, но си струваше да останем. Харесваме ги, а за първи път от цялата ваканция ги видяхме!

Кокореци в Стратони - заслужаваше си да чакаме час и половина
Кокореци в Стратони – заслужаваше си да чакаме час и половина

Кокореци са вътрешности, увити в чревца, на стегнато дебело руло. Цялото се пече на шиш. За една порция ти отрязват няколко резена. Освен тях в тази таверна имаше още вкусни неща като миди, домашни пържени картофи и тиросалата (леко пикантна салата със сирене). С бутилка рицина, вечерята беше под 25 евро. И после хапнахме сладолед в съседното кафе-галерия.

Вечерта селцето много се оживи имаше много местни хора, които вечеряха и двойки излезли само за сладолед и кафе. Въобще получава им се живота на гърците. Дори на по-затънтените места.

Ако не искате да вие е много туристическо – това е мястото. Има вили за настаняване, а в единият край на плажа – и чадъри… Ако не друго със сигурност е красиво да се види. И вкусно да се хапне.

Какво още в района на Аспровалта

За други плажове не знам (въпреки че няма как да няма красиви места, може би Неа Врасна…), но следващия път, когато сме на Халкидики трябва да си отделим време за град Полигирос, който е във вътрешността и да разгледаме музея. Изглежда, че в него са събрани всички интересни археологически находки от околността.

Вижте Плажовете от Аспровалта до Стратони на голяма карта

Регистрирайте се, за да получавате известия за новите ни публикации

One thought on “Аспровалта, Врасна, Ставрос, Олимпиада и Стратони – море в северна Гърция

Вашият коментар...Вашето име *...Вашият email *...Вашият сайт...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.